CUM FACI FATA STRESULUI IN PERIOADA IZOLARII SOCIALE?

ghid pentru detensionare

cum faci fata stresului in perioada izolarii sociale

 

Suntem stresati.

Suntem o societate formata din oameni stresati.

Societatea in care traim a creat o multime de oameni stresati.

 

In ultimul timp, se vorbeste foarte mult despre a folosi aceasta perioada pentru a ne destresa, pentru a face curatenie in interiorul nostru si a depasi starea de frica creata de nesiguranta viitorului.

Ce facem, insa, atunci cand linistea din exterior nu face decat sa sporeasca agitatia din interior?

 

De ce nu reusim sa ne relaxam, chiar si atunci cand avem mai mult timp liber?

Este dificil sa folosim tot timpul ”liber” care a aparut in vietile noastre, atunci cand starea dominanta este anxietatea sau apatia (”oricum nu conteaza, si asa nu pot face nimic”)

 

Totusi,

este, oare, posibil sa folosim tocmai aceste stari pentru a putea accesa starea de liniste interioara si pentru a beneficia de timpul dobandit asa cum am visat intotdeauna?

Raspunsul este: da.

 

In urma cu ceva timp, in preajma Revelionului, am vazut un film (nu-mi amintesc si denumirea) in care, spre sfarsitul filmului unul dintre personaje declara: ”And now, your weakness will become your strenght.” (”Si acum, slabiciunea ta va deveni puterea ta.”)

Aceasta propozitie a ramas cu mine. Este un laitmotiv pe care il port in minte si care, in situatiile stresante, se trasforma intr-o intrebare. Si anume: ce pot face pentru ca aceasta slabiciune a mea sa devina o putere a mea?

 

Sa revenim.

Aceasta este o perioada in care este posibil ca, in loc sa te bucuri de tot timpul liber aparut, sa traiesti o stare de anxietate sau depresie. Iar faptul ca nu poti fi la fel de productiva sau nu poti accesa starea de Zen, asa cum se pare ca fac altii pe Facebook, iti poate crea o stare si mai neplacuta. O stare pe care incerci sa o eviti prin comportamente care par sa functioneze, cel putin temporar: privitul televizorului ore in sir, mancatul in exces, alcool, tigari, chiar si curatenie in exces sau citit in exces etc

 

De ce se intampla asta?

De ce atunci cand se face liniste in exterior, sporeste agitatia din interior?

 

Raspunsul nostru la stres depinde de predispozitia pentru stres pe care o avem.

Potrivit lui David Hawkins, psihiatru cunoscut pe plan international ca autor si conferentiar, in interiorul celor mai multe persoane exista o stare continua de stres, care este rezultatul cantitatii de sentimente reprimate, mai mult decat a factorilor din exterior. Factorii externi- ceea ce se intampla la munca, faptul ca sotul nu a dus nici azi gunoiul, faptul ca vecinii asculta muzica prea tare- nu sunt decat ‘’picatura’’ care umple paharul.

Stresul este raspunsul pe care-l avem in fata unei amenintari, imaginare sau reale, la adresa sigurantei noastre si a echilibrului nostru corporal.

Stimuli pot fi interni sau externi; fizici, mentali sau emotionali.

 

Ca raspuns la un stimul stresant, corpul trece mai intai printr-o reactie de alarma, apoi printr-un stadiu de rezistenta si, daca stimulul continua, se poate ajunge la sindromul epuizarii.

Reactia de alarma are loc prin declansarea anumitor procese, eliberarea anumitor hormoni, iar in sange ajunge sub forma de adrenalina si cortizol.

Adrenalina da starea de alerta ” lupta sau fugi.” Cortizolul are ca reactie o amortire, pentru a putea ignora orice altceva nu tine de supravietuire.

Multi oameni invata sa traiasca constant cu o cantitate mai mica sau mai mare a acestor hormoni in sange. Atat adrenalina, cat si cortizolul, sunt mentinute in flux continuu. Acesti oameni devin dependenti de starea chimica indusa de prezenta acestor substante in sange. Devin dependenti de agitatia si stimularea date de adrenalina si se obisnuiesc cu semi-euforia data de cortizol.

Aceiasi oameni se simt deprimati la sfarsit de saptamana, in concediu sau cand au prea mult timp liber , atunci cand productia hormonilor de stres scade. Tot atunci, datorita scaderii efectului anestezic dat de cortizol, oamenii pot constata ca au anumite simtome fizice neplacute de care nu au fost constienti atat timp cat au fost prinsi in agitatia de la birou.

 

In faza a doua, ca efect a unei stari continue de stres, apar schimbari hormonale, ale metabolismului si ale echilibrului mineralelor in corp. Des intalnita este retentia de apa, cauzata de dezechilibrul sodiului.

Daca stresul continua, apare starea de epuizare, si anume starea in care se epuizeaza adrenalina si capacitatea de productie de energie a corpului, stare in care apare imbolnavirea. Stresul constant are efect de blocare a sistemului imunitar prin scaderea productiei de anticorpi.

 

Simptomele stresului:

  • sentimente de anxietate si griji constante
  • sentimente de a fi coplesiti
  • dificultati de concentrare
  • schimbari bruste ale dispozitiei
  • iritabilitate
  • dificultate de a ne relaxa
  • depresie
  • stima scazuta de sine
  • a manca mai mult sau mai putin decat de obicei
  • schimbari in ritmul somnului
  • nevoia de a folosi substante pentru relaxare (alcool, droguri, tigari)
  • dureri, tensiuni musculare
  • diaree sau constipatie
  • ameteala si greata
  • scaderea libidoului.

Suna cunoscut?

 

Daca prezinti de ceva timp astfel de simptome, e posibil sa fi devenit ”dependenta” de starile chimice produse de hormonii stresului in corp. Asa ca, atunci cand hormonii de stres scad, se accentueaza senzatia de ”lipsa”, senzatia data de lipsa stimulilor fata de care am devenit dependenti. Si atunci cautam substante care sa dea senzatii asemanatoare celor create de hormonii de stres, si anume amorteala data de mancatul in exces, privitul televizorului sau orele pe Social Media  si alerta data de curatenia obsesiva.

 

Daca traim astfel de stari si simptome, este necesar sa ne detensionam treptat, sa ne dam voie sa traim senzatia de lipsa sau plictiseala si sa invatam sa facem activitati care sa nu aiba alt scop decat ingrijirea propriei persoane.

Este necesar sa ne dam voie sa simtim ceea ce se intampla in corp. Orice stare trece, daca nu o blocam. Daca o blocam, corpul simte nevoia sa mareasca ”sunetul” pentru a se face auzit. Durerea devine mai puternica, anxietatea se accentueaza.

Este necesar sa auzim ceea ce vrea sa ne spuna corpul.

Asa ca indemunul ar fi sa te opresti din A tot FACE lucruri pentru a identifica ceea ce se intampla in interiorul tau si in viata ta.

 

cum faci fata stresului in perioada izolarii sociale

”Am trait cu mai multi maestri Zen. Toti au fost pisici.”

Eckhart Tolle

 

Exista mai multe lucruri pe care le poti face pentru a-ti ajuta corpul si mintea sa faca fata stresului. Aceste tehnici sunt necesare pentru a putea sa iti linistesti mintea si te vor ajuta sa fii mai bine pregatita atunci cand vor iesi la suprafata motivele mai adanci ale stresului existent in interiorul tau.

 

Una dintre cele mai eficiente practici folosite in intreaga lume pentru destresare si detensionare este meditatia. Meditatia te va ajuta sa creezi spatiu intre gandurile tale pentru a putea accesa starea de PREZENTA. Starea de prezenta este starea in care nu exista nici trecut, nici viitor si totul este posibil. Este o stare in care esti in corpul tau, iar tot ce faci, oricat nu ar fi de greu sau plictisitor, pare sa curga de la sine. Toti am trait aceasta stare la un moment dat. Aminteste-ti ultima data cand ai avut senzatia ca ”totul este asa cum trebuie sa fie” si ca ”totul este posibil.” Prin meditatie constanta, putem accesa aceasta stare oricand vrem noi, nu doar din cand in cand, determinati de circumstante exterioare.

Te invit sa gasesti un loc confortabil si sa asculti aceasta meditatie: Cine esti tu? de Alina Tanase

 

Ori de cate ori ma simt foarte tensionata, in alerta, de parca orice as face eu nu este destul, imi amintesc cuvintele:

”Stresul apare atunci cand esti aici, dar vrei sa fii in acolo.”

Ekhart Tolle

Pentru mine asta se traduce prin ‘’am anumite asteptari de la mine si oricat nu as face in prezent, asteptarile acestea sunt atat de mari incat ma plaseaza automat intr-un viitor imaginar in care nu am reusit sa fac tot ce voiam sa fac si, astfel, traiesc sentimente puternice de iritare si neputinta.

Sau atunci cand fac ceva ce mi se pare dificil sau plictisitor (de exemplu curatenie) si as fi vrut sa fac altceva (sa citesc sau sa ma plimb.) Rezistenta pe care o simt fata de activitatea pe care o fac se traduce printr-o tensiune interioara. Tensiune care face ca acea activitate sa fie si mai neplacuta.

In astfel de momente, imi amintesc sa respir. Respiratia adanca poate face minuni, pentru ca ne scoate din starea de alerta si opreste productia substantelor ce intretin stresul in corp si, in schimb, ii da mintii o pauza. De multe ori, doar atat e necesar pentru a putea iesi din starea de alerta care urma sa se creeze si a ma plasa, iarasi, in prezent, acolo unde viitorul inca nu este creat si totul este posibil. In acea stare, chiar si curatenia sau spalatul vaselor sunt activitati placute de care nu trebuie sa evadez.

 

Pentru a putea accesa starea de liniste si bucurie interioara, este recomandat sa facem miscare. Daca suntem foarte stresati, antrenamentele intense nu vor face decat sa adauge si mai mult stres corpului, de aceea este recomandat sa facem, mai degraba, antrenamente de intensitate medie sau mica, cum ar fi mersul pe jos, alergatul, mersul cu bicicleta, yoga, pilates etc.

Daca #stamacasa si nu putem merge nici la sala, nici la o plimbare in parc, putem accesa oricand Youtube, unde vom gasi o multime de antrenamente, de toate felurile si pentru toate gusturile. Recomand canalul Fitness Blender pentru ca ofera antrenamente pentru toate nivelurile de pregatire fizica, mai scurte sau mai lungi, in functie de preferinte si timpul de care dispui.

Sportul poate fi ca o meditatie, pentru ca ne ajuta sa ne concentram asupra miscarii si, astfel, putem accesa linistea interioara care face minuni pentru sanatatea corpului si a mintii. Acea stare mai este denumita si starea de FLUX.

 

Pentru a face fata stresului, e bine sa ne cufundam cat mai des in activitati in care experimentam starea de FLUX. Pentru unii oameni o astfel de activitate este gatitul, pentru altii este cititul, sexul, muzica, gradinaritul, altii creeaza- coloreaza, picteaza, scriu etc.

Sunt activitati care ne ajuta sa ne ”deconectam”, fara insa a ”evada”.

 

Nutritia este inca o modalitate de reglare a corpului, pentru ca este direct responsabila de mediul hormonal al corpului si de prezenta substantelor necesare pentru a face fata stresului intr-un mod eficient ( minerale, vitamine etc). Atat timp cat ne hranim sanatos si echilibrat, putem face fata mai bine situatiilor stresante si nu ne lasam coplesiti de ele. Un corp care prezinta deficiente mari de nutrienti este un corp care este expus si mai mult in fata stresului. Este un subiect atat de vast, incat voi dedica un articol separat pentru a scrie despre legatura dintre nutritie si stres.

 

Cum faci fata stresului in perioada izolarii sociale

Ce practici sunt recomandate pentru a face fata stresului?

-orice activitati ar putea functiona pentru tine. Pentru unii oameni o baie calda sau sauna sunt destresante, insa pentru tine ar putea sa nu fie. Tu esti experta in propria ta viata, de aceea tot tu esti cea care poate gasi activitatile necesare destresarii.

 

Este bine sa ne amintim ca pentru a obtine echilibrul interior este necesar sa ingrijim toate cele 3 componente ale noastre- minte, trup si suflet.  Daca tindem sa avem activitati preponderent intelectuale, atunci este nevoie sa intervenim la nivel de trup si suflet, pe cand daca avem activitati preponderent fizice, e nevoie sa intervenim cu practici care sa ne echilibreze la nivel de minte si de suflet.

Daca nu rezonezi cu ideea de ”suflet”, ai putea inlocui acest cuvant cu ”corp emotional”, astfel am vorbi aici despre echilibrare la nivel emotional.

Citeste si: Oare acesta e pretul schimbarii?

 

Activitati cu efect de destresare:

  • aromaterapie
  • bai calde, sauna
  • miscare
  • spiritualitatea, practici spirituale
  • meditatie
  • practicarea recunostintei
  • iertarea
  • conexiune cu oamenii
  • conexiune cu animalele
  • conexiune cu natura
  • chiropractica
  • EFT- tapping
  • masaj
  • creatie: desenat, colorat, scris, pirogravura, quilling etc
  • gatit
  • gradinarit, munca in natura
  • nutritie
  • hidratare
  • sex
  • somn
  • daca stresul este cauzat de evinemente din interior, sentimente reprimate, atunci ar fi recomandat sa vizitezi un psihoterapeut, pentru a putea ‘’vindeca de la radacina’’ ceea ce creeaza tensiuni in interiorul tau.

 

In urmatoarea perioada unii vor avea mult timp pentru citit,  de aceea am decis sa adaug o lista de carti care pe mine m-au ajutat, de-a lungul timpului, sa ma vindec si sa regasesc starea de liniste si echilibru interior:

Puterea Prezentului, Eckhart Tolle

Curajul de a fi vulnerabil, Brene Brown

Quiet, Susan Cain

Conversatii cu Dumnezeu, Neale Donald Walch

The power of habit, Charles Duhigg

Calea Renuntarii, David Hawkins

Distruge-ti obiceiurile nocive, Joe Dispenza

Cand mancarea tine loc de dragoste, Geneen Roth

Cele 5 rani care ne impiedica sa fim noi insine, Lise Bourbeau

Femei care alearga cu lupii, Clarissa Pinkola Estes

Omul in cautarea sensului vietii, Victor Frankl 

Why do I do that?, Joseph Burgo

Switch, Chip and Dan Heath

Codependent no more, Melodie Beattie

Crucial Conversations, Kerry Paterson, Joseph Grenny

Partea intunecata a cautatorului de lumina, Debbie Ford

Arta subtila a nepasarii, Mark Manson etc

Ma voi opri aici cu lista de carti, pentru ca acesta este un subiect pe care nu l-as epuiza niciodata.

 

Lasand la o parte toate sugestiile venite de la mine sau de la oricine altcineva, gaseste ceea ce functioneaza pentru tine. Suntem cu totii diferiti, astfel ceea ce e bine pentru mine s-ar putea sa nu functioneze pentru tine, insa ai putea primi o idee de aici, pe care sa o transformi in ceva cu totul special, ceva doar al tau, ceva ce te poate ajuta pe tine. And that’s enough.

Iar pentru ca ceea ce te ajuta pe tine ar putea sa-i ajute si pe altii, te intreb: tu cum faci fata stresului in perioada izolarii sociale?

 

 

About Carina 79 Articles
Carina Badea - Nutritionist. Coach in schimbare de comportament alimentar. Specialist in nutritie sportiva vegetariana si vegana. Consilier NLP.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. DIETA ANTIINFLAMATORIE. CE POTI FACE PENTRU A COMBATE INFLAMATIA CRONICA? - PROJECT FIT

Comments are closed.