CUM SA NU TE INGRASI DE SARBATORI?

cum sa nu te ingrasi de sarbatori

‘’Vine Craciunul si apoi Revelionul si, in loc sa ma gandesc fericita la vacanta, imi este  frica de faptul ca ma voi ingrasa. Anul trecut m-am ingrasat 5 kg doar in perioada aceasta si mi-a luat 1 luna sa le dau jos. Nu mai vreau sa ma chinui 1 luna pentru cateva zile de placeri alimentare, ajuta-ma’’.

Acesta este mesajul pe care il primesc foarte des intr-o forma sau alta in aceasta perioada de la cliente, cititoare, prietene, chiar si rude.

In loc sa ne bucuram de aceasta perioada, este posibil sa ne fie frica de ea. Daca reusim sa trecem ‘’nepatate’’, putem simti mandrie ca am facut-o, insa e posibil sa ne simtim restrictionate pentru ca vrem si noi sa ne simtim ‘’normale’’, macar de sarbatori. Daca nu reusim, de foarte multe ori, ajungem sa mancam necontrolat dupa cateva zile de mancat restrictiv. Ce putem face?

Intrebarea de mai sus mi-am pus-o si eu. Poate va parea amuzant, insa in urma cu mai multi ani luasem hotararea de a manca 1200 kcal pe zip e intreaga perioada a sarbatorilor, ca sa pot continua dieta pe care o tineam non-stop deja de cativa ani in acel moment. Partea amuzanta era ca hotarasem ca in toate zilele de Craciun sa nu mananc altceva decat bomboane. Toate cele 1200 kcal trebuiau sa vina din bomboane. Mi-am facut calcule cam cat ar insemna asta, si dupa 2 zile de mancat 1200 kcal doar din bomboane, a 3-a zi am avut o repriza de mancat necontrolat in care am mancat, intr-adevar, doar bomboane, insa mii si mii de kcalorii. Acum cand stiu cum functioneaza corpul uman si ce se intampla la nivel hormonal in momentul in care mancam foarte multe dulciuri, inteleg de ce am ajuns sa fac acel binge. Insa atunci m-am invinovatit foarte tare. Sa nu mai spun ca nu m-am putut bucura deloc de faptul ca mancam in sfarsit bomboane, dupa toata perioada foarte lunga de restrictii pentru ca satisfactia alimentara nu vine din ceea CE mancam, ci din CUM mancam, din modul in care mancam.

 

Ce putem face, totusi?

Cum sa nu te ingrasi de sarbatori?

1️⃣ In primul rand trebuie sa ne setam un obiectiv realist pentru aceasta perioada. Sunt sanse foarte mari ca daca iti vei propune sa slabesti in perioada sarbatorilor, acest lucru sa nu se intample. Pe de alta parte, nici ingrasarea nu pare foarte atractiva, dincolo de satisfactia de a face cateva glumite autoironice intre prieteni. Astfel, care ar putea fi un scop realist? -Mentinerea. Mentinerea greutatii pe parcursul acestei perioade este un scop realist.

Mai exista varianta de ‘’mananc ce vreau de Craciun, trag tare intre Craciun si Revelion, mananc ce vreau de Revelion, trag tare cateva zile’’. Este o varianta pe care o vad des, este realizabila, insa nu este sanatoasa pe termen lung. De ce? Ne conduce inspre directia de ‘’mancat fara limite’’, urmat de o perioada de ‘’curatare’’. Ceea ce seamana tot mai mult cu o tulburare alimentara (bulimie).

Astfel, e necesar sa ne setam un obiectiv realist care sa ne ajute pe termen lung. Un astfel de obiectiv, in cele mai multe cazuri, ar fi mentinerea greutatii.

cum sa nu te ingrasi de sarbatori

 

2️⃣ Ne putem mentine greutatea atunci cand baza alimentatiei noastre este una sanatoasa, tinem cont de niste obiceiuri alimentare de baza si, un punct foarte important, facem miscare de orice fel. Astfel, pentru o perioada de cateva zile, daca alimentatia noastra ramane 60-70% sanatoasa , facem miscare de cateva ori pe saptamana (poate insemna si mers pe jos au yoga urmarind un filmulet de pe youtube), atunci putem sa mancam si alimentele de care ne este pofta si care au o legatura emotionala de sarbatoare pentru noi.

De multe ori, gatesc si varianta sanatoasa (un tort dietetic in locul unui tort clasic, folosesc faina de secara in loc de faina alba etc), iar asta pentru ca imi plac aceste mancaruri gatite astfel. Mancarea sanatoasa poate fi absolut delicioasa daca ne dam voie sa experimentam.

Cele 4 obiceiuri alimentare de baza de care tin cont, orice-ar fi, fie de sarbatori, fie ca vizitez alta tara, sunt: sa mananc suficiente proteine(minim 1g de proteine pe kg corp, tinand cont de greutatea ideala), sa mananc minim 3 portii de legume pe zi, sa mananc 1 sau 2 fructe pe zi, sa beau suficienta apa. In conditiile in care fac asta, foamea fiziologica (necesarul de nutrienti) este satisfacuta si atunci sunt mai putine sanse sa apara potfele necontrolate si mancatul emotional. Atat timp cat tin cont de aceste 4 reguli, imi dau voie sa mananc chestii locale, traditionale sau mancaruri care pur si simplu imi plac.

La capitolul ‘’rontaieli in fata televizorului in timp ce ne uitam toata ziua la filme de Craciun’’: alege rontaieli care sa fie satisfacatoare ca gust, insa care sa nu ii faca rau corpului tau. De exemplu, in lista mea sunt semintele prajite fara sare, arahidele in coaja, caju sau migdale crude si ciocolata 70% cacao.

 

3️⃣ Fa miscare. Nu vei face miscare pentru a slabi sau pentru a face patratele. Miscarea o vei face pentru a mentine metabolismul cat mai ridicat, pentru a te detensiona si pentru a-ti da senzatia de continuitate. E mai dificil sa reincepem sa facem sport dupa o perioada de pauza, decat sa continuam sa facem sport in toata aceasta perioada. Poti scadea numarul de antrenamente si intensitatea, insa nu si faptul ca vei face miscare in mod constant.

 

💙Pe langa acele reguli de mai sus, eu mai tin cont de cateva reguli pentru a intregi stilul de viata: meditez, in continuare, zilnic sau aproape in fiecare zi. Imi dau voie sa descopar ce inseamna sa fiu alaturi de oameni altfel decat conectandu-ne prin ‘’ritualul’’ mancarii (boardgames sau jocurile de societate sunt o modalitate foarte draguta de a ne distra intre prieteni. Sunt atat de multe jocuri frumoase si distractive astfel incat gasim tot timpul ceva care sa distreze pe toata lumea). Citesc. Imi setez intentiile pentru anul urmator. Am grija sa pastrez legatura cu oamenii pe care ii iubesc. Ies in natura cat de des pot.

Daca ai ajuns pana aici si inca exista o parte din tine care crede ca efortul este prea mare si totusi e Craciunul, te invit sa te intrebi care este alternativa si daca esti pregatita sa platesti acel pret. Orice raspuns este in regula, atat timp cat alegi constient.

💖 Simti ca ai nevoie de ajutor pentru a-ti transforma stilul alimentar si pentru a invata sa iti gestionezi poftele sau mancatul emotional? Sunt aici pentru tine, lasa-mi un mesaj.

 

About Carina 82 Articles
Carina Badea [Food& Coaching] Specialist in nutritie vegetariana. Coach in mancat emotional. Ajut oamenii sa creeze relatii armonioase cu corpul si cu hrana.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*