REPROGRAMAREA CREIERULUI PENTRU SUCCES. STABILIREA OBIECTIVELOR

Pentru a putea schimba cu adevarat ceva in viata ta, schimba ceva ce faci zilnic. Obiceiurile sunt baza schimbarii. Invata sa iti organizezi mintea, astfel vei putea introduce noi obiceiuri in rutina ta zilnica si vei deveni constient de resursele psihice de care dispui.

O persoana normala are in jur de 70 000 de ganduri in fiecare zi. Constientizarea acestor ganduri este primul pas spre organizare. Imagineaza-ti un dulap cu haine. Cat de repede vei gasi ceea de ce ai nevoie atunci cand acel dulap este dezordonat? Astfel, daca vrei sa obtii productivitatea in orice domeniu al vietii tale, va trebui sa devii constient de gandurile tale, va trebui sa inveti, mai ales, sa le filtrezi.

Intr-un studiu recent condus de National Institute of Aging, USA, s-a descoperit ca a-i permite creierului tau sa gandeasca dezorganizat conduce la stari cronice de stres, negativitate, boli cardiace, insomnii, migrene si, deloc surprinzator, ingrasare.

Numeroase alte studii au confirmat faptul ca persoanele care isi stabilesc in mod repetat obiective si le monitorizeaza continuu sunt mult mai productive decat persoanele ce nu au scopuri bine definite.

Preia controlul asupra acestui proces. Nu stii de unde sa incepi? Citeste: Reprogramarea creierului pentru succes.

Urmeaza sa iti formulezi obiectivele. Modalitatea de formulare va avea o influenta puternica asupra rezultatelor.

realizarea obiectivelor

Cum iti formulezi obiectivele pentru a le garanta realizarea?

1. Seteaza obiective bine definite 

Scopurile vagi precum ”as vrea sa slabesc”, ”vreau sa am mai multi muschi” sunt un inceput bun, dar insuficient- un scop formulat astfel este prea general. Obiectivele bine definite au asupra mintii tale un efect mai pronuntat- iti stabilesc o tinta. Defineste-ti bine tintele. Cat vrei sa slabesti? In cat timp? Cat vrei sa cantaresti? Ce masura a hainelor vrei sa porti? Scrie aceste scopuri pe o foaie de hartie.

2. Seteaza obiective masurabile

trebuie sa dispui de o modalitate pentru a-ti masura progresul, altfel nu vei sti daca ai obtinut realizarea scopurilor sau nu. Oglinda este, in mod sigur, o unealta eficienta, pentru ca ceea ce vrei tu, de multe ori, este sa iti placa felul in care arati. Totusi, pentru ca perceptia propriului corp in oglinda este puternic subiectiva (iar procesul de observare a schimbarilor din oglinda este foarte similar cu procesul observarii cresterii firelor de iarba), este util sa gasesti si alte modalitati de masurare a progreselor. Cantarul este, si el, practic, dar nu este 100% definitoriu pentru rezultatele tale, pentru ca numarul pe care ti-l arata acesta poate fluctua din diverse motive. Metoda ideala este sa-ti masori procentul de grasime corporala sau, in conditiile de acasa, testarea stratului de grasime corporala folosind skin fold test calculator (calcularea procentului de grasime corporala masurand grosimea pliurilor de piele cu ajutorul unui skinfold caliper, ce se poate achizitiona online sau din magazinele de specialitate).

3. Stabileste obiective marete

De prea multe ori, oamenii isi  scurtcircuiteaza succesul impunandu-si limite: ”nu as putea niciodata sa am patratele” sau ”sunt prea batran”. Altii se lasa influentati prea mult de cei ce le doresc binele si ii sfatuiesc sa fie realisti. Nimic extraordinar nu s-a intamplat atunci cand cineva si-a dorit obtinerea unor obiective realiste. Majoritatea oamenilor se sperie de setarea unor scopuri prea marete si isi doresc doar ceea ce cred ei ca pot obtine, nu si ceea ce isi doresc cu adevarat. Este o greseala, mai ales pentru ca telurile realiste nu sunt foarte motivante. Ceea ce iti doresti cu adevarat este, insa, motivant. Scopurile marete iti vor determina creierul sa lucreze mai mult pentru gasirea  unor noi cai de realizare. Scopurile marete te vor speria, dar te vor intarata. Astfel de obiective te vor forta sa te autoanalizezi, pentru a-ti putea da seama ce anume te retine de la obtinerea acelor obiective si ce schimbari ai putea face pentru a atinge tinta finala. Trebuie sa mentionez ca nu este deloc benefic sa iti setezi scopuri imposibile, intre imposibil si maret este o diferenta mare, ce nu ar trebui ignorata.

4. Stabileste obiective atat pe termen lung, cat si pe termen scurt

Atunci cand incepi sa te gandesti la ceea ce iti doresti in mod definit, nu scrie un singur scop, fa o lista intreaga. Lista obiectivelor trebuie sa le includa atat pe cele finale- pe termen lung, cat si pe cele pe termen scurt. Exista 6 tipuri de obiective pe termen scurt si lung pe care le-ai putea include:

  • scopul final
  • scopul pe 12 luni
  • scopurile pe 3 luni
  • scopurile saptamanale
  • scopuri zilnice: obiceiuri pe care le vei crea in viata de zi cu zi pentru obtinerea rezultatelor
  • scopul de a obtine cele mai bune rezultate de pana acum- indrazneste sa visezi ca poti obtine rezultate mai bune decat ai obtinut vreodata.

5. Stabileste motivele emotionale pentru care iti doresti obtinerea acelor obiective

Toti au zile in care nu au chef de sport sau ar manca mai degraba pizza. Secretul pentru a ramane motivat in astfel de momente este nu doar sa ai un scop, ci sa stii si de ce anume iti doresti atingerea lui.

Definirea motivelor pentru care vrei sa obtii ceva adauga emotie procesului. Cu cat reusesti sa aduni mai multa emotie, cu atat vei fi mai determinat sa-ti atingi obiectivele. In programul sau ”Goal Achiever Program”, Bob Proctor afirma: ”Atunci cand esti implicat emotional in obiectivele tale, acestea se transpun instant si automat in actiuni fizice”. Nu uita, emotia inseamna sentiment. Atunci cand te gandesti la motivele pentru care iti doresti obtinerea unor scopuri, tu ”simti” cu emotie.

Care sunt motivele tale? Cateodata oamenii au ceva de demonstrat. Alteori, isi doresc obtinerea unui corp mai frumos pentru a fi atractivi in ochii sexului opus sau vor sa slabeasca pentru a arata bine in cadrul unui eveniment, cum ar fi o nunta sau o aniversare. Altii constientizeaza ca nu mai pot continua sa faca ce au facut pana acum, fara a se imbolnavi sau, daca sunt deja bolnavi si nu fac schimbari, vor fi nevoiti sa faca fata unor consecinte nefaste.

Raspunde la aceste 2 intrebari: De ce este important pentru mine sa ating acest obiectiv? Ce anume face ca acest obiectiv sa fie atat de important?

6. Scrie o lista extinsa a obiectivelor sub forma de afirmatii

Urmatorul pas este sa iti scrii toate telurile pe hartie, sub forma unor afirmatii.

Exista 3 reguli pe care ar trebui sa le aplici atunci cand iti scrii afirmatiile:

1) Afirmatiile trebuie sa fie personale. Foloseste pronumele ”Eu”. Cea mai buna metoda este sa incepi astfel de propozitii este cu”Eu sunt” sau ”Eu am”. Subconstientul tau raspunde doar comenzilor date in maniera personala. Tot ce urmeaza cuvintelor ”Eu sunt” prezinta putere de convingere.

2) Afirmatiile trebuie ancorate in prezent. Subconstientul tau nu percepe viitorul. Daca plasezi afirmatia in viitor, subconstienul tau se va asigura ca acele evenimente vor ramane intotdeauna in viitor.  Scrie, vizualizeaza si citeste scopurile de parca sunt fapte implinite. Inlocuieste ”Voi slabi 30kg pana in decembrie 2016”, cu ”Am slabit 30 kg pana in decembrie 2016”.

3) Stabileste obiective intr-o maniera pozitiva. Gandeste-te la ce vrei sa obtii, nu ce vrei sa eviti. Scrie ”Mi-am mentinut greutatea corporala” in loc de ”Nu m-am ingrasat”.

7. Citeste afirmatiile de 2 ori pe zi

 Psihologii au demonstrat ca cea mai eficienta metoda de a influenta subconstientul este repetarea. Oamenii din marketing a marelor companii cunosc foarte bine acest fenomen si il folosesc pentru promovarea produselor. De ce crezi ca oamenii aleg de fiecare data Coca Cola sau alte marci binecunoscute, desi rafturile sunt pline cu alternative? Sloganurile publicitare auzite in mod repetat, chiar si atunci cand tu le eviti in mod constient, iti patrund subconstientul, avand ca efect stabilirea unor actiuni viitoare.

Poti folosi puterea repetitiei pentru propriul beneficiu si vei putea trece de la contemplare la actiune. In momentul in care iti vei fi scris afirmatiile, citeste-le cu voce tare de cel putin 2 ori pe zi, dimineata si seara inainte de culcare. Nu va trebui sa faci asa ceva toata viata, din fericire. Peste putin timp vei observa ca aceste afirmatii au inceput sa aiba efect asupra ta, asupra felului in care te vezi in oglinda, a modului in care privesti mancarea din frigider sau antrenamentele zilnice, chiar si a modului in care percepi viitorul. Atunci afirmatiile tale au ajuns imprintate in subcontient. Poti recurge la recitirea afirmatiilor din cand in cand, mai ales atunci cand ti se schimba obiectivele si e nevoie sa stabilesti obiective noi.

motivatie

8. Ai incredere in realizarea obiectivelor tale

Ce este increderea/credinta? Sa crezi in ceea ce nu vezi. Credinta este sa stii ca eventual iti vei atinge scopurile, chiar daca e o cale lunga si dificila pana atunci. Opusul increderii este indoiala. Cum inveti sa ai incredere? Comporta-te de parca ai avea. Vizualizeaza-te atingand scopul. Ai incredere ca il vei obtine, facand abstractie de ceea ce se intampla in prezentul tau.

Nu te lasa amagit de simplitatea aparenta a acestei tehnici. Afirmatiile sunt mult mai puternice decat iti imaginezi, dar nu vor functiona daca vei incerca doar o zi sau cateva, sau daca nu le vei armoniza cu filtrarea gandurilor negative si inlocuirea lor cu altele, pro-active si pozitive. Nu vor functiona nici daca le vei citi, dupa care te vei gandi imediat :”ce prostie!” Atunci cand le citesti, aminteste-ti de ce le-ai scris, traieste emotia si dorinta puternica de schimbare. Nu este o tehnica woo-woo care se increde in puterea Universului si a alinierii corecte a stelelor ci, mai degraba, te invata sa crezi ca tu detii controlul, nu trecutul tau, nu oamenii din jurul tau si nu kilogramele tale in plus.

9. Atunci cand citesti afirmatiile, vizualizeaza-le realizarea

A vizualiza inseamna a crea imagini mentale, inseamna a gandi fara a folosi cuvinte. De exemplu, daca ti se spune sa te gandesti la un munte, vei vedea imaginea unui munte si nu cuvantul scris, litera cu litera. Adaugarea unei viziuni clare a scopului tau, pe langa citirea repetata a cuvintelor din afirmatii, le va da cuvintelor mai multa convingere.

Vizualizarea este o tehnica demonstrata ca fiind efiecienta si folosita de atletii remarcabili ai acestei lumi, dar si de oamenii de afaceri importanti.

Care este legatura intre atletii de performanta si planul tau de slabire? Te va ajuta acelasi principiu. Atunci cand creezi o imagine puternica in mintea ta, corpul va raspunde.

Totusi, ce faci atunci cand crearea unor imagini mentale clare nu este punctul tau forte? Nu iti face griji, cu totii avem modalitati diferite de creare a imaginilor mentale. Pe cand unii oameni sunt in stare sa creeze reprezentari mentale vii ale succesului, altii vor avea mai degraba impresii.

Daca ai parcurs toti pasii de pana acum, nu iti va fi dificil sa setezi obiectivele astfel incat sa fie si usor de vizualizat. Cateva exemple care te pot ajuta:

Sunt fericit/a si multumit/a acum ca am slabit pana la ….kg

Am slabit ….kg si mi-am atins obiectivul de a slabi ….kg pana in iunie 2016

Incap fara probleme in blugii de marimea S si imi stau atat de bine incat……

Vara aceasta sunt mandra sa etalez pe plaja un corp frumos si atletic, iar costumul de baie pe care mi l-am cumparat acum 3 ani si nu l-am mai purtat de atunci, imi vine perfect

Mananc 3 mese principale pe zi si 2 gustari

Imi place sa ma trezesc dimineata si sa-mi fac antrenamentul inainte de a merge la munca. Ma energizeaza si ma face sa ma simt bine!

Imi hidratez suficient corpul, beau 2l de apa pe zi

Depun eforturi constante pentru optimizarea potentialului meu genetic

Sunt din ce in ce mai puternic, acum imping …kg de la piept

Merit sa mananc sanatos

Merit sa fiu sanatos si sa arat bine

Sunt multumit si mandru de felul in care arat astazi

Am invatat sa creez obiceiuri sanatoase- antrenamente de 4 ori pe saptamana, nutritie inteligenta- voi pastra aceste obiceiuri o viata intreaga

Ii ajut pe cei din jurul meu prin puterea exemplului, ceea ce este mult mai eficient decat sacaiala constanta. Atunci cand au nevoie de mine, sunt aici ca sa-i ajut.

”Majoritatea oamenilor tintesc catre nimic in viata… si nimeresc cu o acuratete uimitoare” (Most people aim at nothing in life… and hit it with amazing accuracy)- citat anonim.

10. Acum esti constient de ceea ce vrei sa obtii. Ce vei face cu aceasta informatie?

Referinte: Tom Venuto, ‘Burn the fat, feed the muscle’, Fitness Renaissance, LLC, 2003

Traducere si adaptare: Carina Badea Surse imaginiforbes.com , lipmag.com

Facebooktwittergoogle_pluspinterest