CARE ESTE SECRETUL ALIMENTATIEI SANATOASE?

Principiul 80/20 pentru o alimentatie sanatoasa

secretul alimentatiei sanatoase

 

Care este secretul alimentatiei sanatoase?

 

Atunci cand reusim sa schimbam modul in care ne alimentam sau sa obtinem rezultatele dorite, apare intrebarea: care este secretul mentinerii unui stil de alimentatie sanatos, pe termen lung?

Nimeni nu vrea sa fie la dieta toata viata, desi pentru foarte multi oameni aceasta este realitatea.

Se vorbeste des despre moderatie si o alimentatie moderata, insa recomandarile pentru o alimentatie moderata sunt, in cel mai bun caz, vagi. ”Moderat” pentru mine poate insemna cu totul altceva  pentru tine.

 

Asa a aparut

regula ”80/20” in alimentatie

secretul alimentatiei sanatoaseOriginal, aceasta regula a fost denumita principiul lui Pareto ce spune ca 80% din efectele scontate vin din 20% de eforturi depuse. Regula se poate aplica in majoritatea domeniilor vietii, nu este doar secretul alimentatiei sanatoase.

Pentru domeniul alimentatiei, principiul lui Pareto arata asa: in loc sa facem eforturi pentru a manca 100% sanatos, putem investi mai eficient acele eforturi in a crea obiceiuri sanatoase de baza.

In timp, mentinerea obiceiurilor sanatoase devine mai usoara. Insa a manca 100% perfect este un efort ce nu devine niciodata mai usor. Chiar mai mult, tinde sa devina din ce in ce mai greu. Notiunea de 100% perfect se poate schimba cu timpul, in functie de ce se intampla in vietile noastre, iar noi sa nu fim constienti de necesitatea schimbarii regulilor nutritionale pe care le urmarim.

O alimentatie sanatoasa in 80% din timp va da rezultate mult mai bune pe termen lung, tinand cont de faptul ca exista o marja de eroare integrata in proces si tinand cont de faptul ca satisfactia unui astfel de stil de viata este mult mai ridicata fata de cea a unui stil de alimentatie 100% perfect.

Fiecare dintre ”scaparile” alimentare pe care le facem pot deveni, astfel, parte integranta dintr-un stil de viata sanatos, pe cand in cadrul unui stil de alimentatie ”perfect”, aceste scapari alimentare devin motive de  autoinvinovatire si rusine. Aceste emotii negative sunt mult mai nocive pentru sanatatea noastra fizica si emotionala, decat o pizza mancata din cand in cand.

 

Astfel,

ideea de baza a acestui mod de viata este ca, pentru a fi sanatosi si echilibrati, nu trebuie sa facem alegeri alimentare corecte 100% din timp. 80% e destul.

Cei 20% ramasi pot fi folositi dupa dorintele noastre- putem manca chiar dulciuri sau junk-food, daca asta este ceea ce ne dorim cu adevarat.

Pentru slabire, aceasta regula se modifica putin, si anume: este necesar sa facem alegerile alimentare corecte in 90% din situatii, cu o marja de ”eroare” de 10%. Astfel, aici se aplica regula 90/10.

 

Pentru a avea baza necesara aplicarii acestui stil de viata, e necesar sa instalam cateva obiceiuri de baza, cum ar fi:

  • sa gatim acasa, folosind ingrediente integrale si/sau proaspete
  • sa ne organizam mesele zilnice astfel incat sa avem 2-3 mese pe zi, care sa includa proteine de calitate, carbohidrati complecsi si grasimi sanatoase
  • sa mancam minim 5 portii de legume si fructe pe zi (3 de legume si 2 de fructe)
  • sa alegem intotdeauna calitatea, in detrimentul cantitatii
  • daca avem 3 mese pe zi, timp de o saptamana, 20% ar insemna ca 4 din aceste mese pot include si alimente mai putin sanatoase. Astfel, la sfarsitul saptamanii  vom avea 17 mese sanatoase si 4 mese imperfecte.
  • ar fi bine sa incadram cei 20% in zilele libere.
  • si aici, conteaza mai mult calitatea alimentelor, si nu cantitatea.

Gaseste un mod de a te bucura de cei 20%, si cei 80% nu vor parea dificil de mentinut.

 

 

Sursa infografic: https://www.instagram.com/andreibadea_pt/

About Carina 79 Articles
Carina Badea - Nutritionist. Coach in schimbare de comportament alimentar. Specialist in nutritie sportiva vegetariana si vegana. Consilier NLP.