TIP SOMATIC: ECTOMORF

Un ectomorf tinde sa fie inalt si slab, cu articulatii fragile si mijloc subtire. Ectomorfii sunt slabi in mod natural si, in mod normal, nu au probleme de greutate excesiva niciodata in viata. Multi dintre ei pot mentine un procent de grasime corporala foarte mic fara a face niciun minut de exercitii cardio. Prezinta un metabolism hipereficient- in alte cuvinte, corpurile lor folosesc caloriile ingerate in exces pentru a produce caldura corporala, fiind capabili sa manance orice vor fara a se ingrasa. Partea mai putin frumoasa este ca ei intampina aceleasi probleme atunci cand vor sa depuna masa musculara.

recomandari femeie ectomorf

Ectomorfii isi mentin, de obicei, aceeasi greutate corporala de-a lungul vietii, plus/minus cateva kg. Daca prezinta fluctuatii de greutate, acestea sunt mai degraba inspre a slabi, mai ales daca uita sa manance sau mananca prea putin. Atunci cand au mai multa activitate fizica, ei slabesc foarte rapid, pierzand atat grasime, cat si muschi. Exercitiile cardio in exces sunt, de obicei, contraproductive.

Multi ectomorfi incep sa faca sport pentru a-si implini formele. Desi putini dintre ei ar putea sa obtina muschii proeminenti ai mezomorfilor ar putea sa treaca peste limitarile propriului tip somatic si sa obtina o definire musculara excelenta cu persistenta si munca multa. Totusi, in eventualitatea in care incep sa consume prea putine calorii, vor pierde foarte rapid rezultatele muncii depuse. De aceea, este foarte dificil pentru ectomorfi sa mentina o masa musculara si o greutate corporala mai mari.

Caracteristicile ectomorfilor:

  • slabi, chiar subtiratici, in mod natural;
  • membre lungi, lineare;
  • articulatii subtiri, osatura mica;
  • mijloc subtire, umeri ingusti;
  • un procent de grasime corporala mic, fara a face sport sau a limita in mod intentionat numarul de calorii ingerate;
  • intampina dificultari mari atunci cand incearca sa depuna masa musculara;
  • nu sunt puternici, decat daca se antreneaza pentru a prinde forta;
  • metabolism foarte rapid;
  • carbohidratii ingerati nu se transorma in strat adipos, astfel, dietele cu un numar mare de carbohidrati sunt admisibile si chiar recomandate pentru ei;
  • au nivel ridicat de energie;
  • prezinta tendinta de a fi activi, chiar hiperactivi si surescitati;
  • sunt predispusi spre (si obtin succes in) sporturile de anduranta;
  • le este dificil sa mentina o greutate ridicata a corpului;
  • le este foarte dificil sa castige in greutate;
  • multi sunt insomniaci sau dorm putin;
  • au cele mai bune rezultate atunci cand au un program de antrenament de mare intensitate, dar scurt ca durata, de volum mic;
  • le va lua ani de zile sa ajunga la rezultate notabile atunci cand vor sa castige masa musculara.

Ectomorfii puri se intalnesc, totusi, mai rar. Adeseori, este mai degraba o combinatie de tipuri somatice, cu o tendinta mai slaba sau mai pronuntata spre ectomorf. De exemplu: unii oameni au picioare foarte slabe, dar se ingrasa in partea de sus a corpului, adeseori prezentand o parte superioara a corpului supraponderala si picioare subtiri.

recomandari barbat ectomorf

Strategii de nutritie si training pentru mentinerea sau cresterea greutatii corporale la ectomorfi:

Ia-o mai usor- majoritatea ectomorifilor sunt foarte activi cu un metabolism hipereficient, deci primul sfat ar fi sa reduca din activitati. Un ectomorf trebuie sa se relaxeze mai mult.

Dormi mai mult– ajuta si daca dormi peste zi.

Redu stresul.

Evita sa te antrenezi prea mult– ectomorfii raspund cel mai bine programelor scurte, dar de mare intensitate. Este contraindicat sa se antreneze zilnic sau pe perioada lungi, cum ar fi alergatul pe perioade lungi sau pregatire pentru maraton.

Redu la minim efortul aerobic.

Mentine un numar ridicat de calorii ingerate si nu sari peste mese.

Foloseste o dieta cu un numar moderat-ridicat de carbohidrati complecsi.

Marimea portiilor, importanta pentru organizarea eficienta a meselor zilnice:

marimea portiilor

Barbatii ectomorfi vor incepe prin a consuma la fiecare masa:

recomandari pentru barbat ectomorf

Recomandari pentru dieta femeilor ectomorfe:

recomandari pentru femeie ectomorf

Acorda mare atentie calitatii mancarii– oamenii cu tendinte ectomorfe descopera rapid ca pot manca orice fara a se ingrasa si atunci tind sa nu mai acorde atentie calitatii mancarii. Totusi, nu este un mod de viata de urmat, chiar si ectomorfii cu metabolismul lor hipereficient ar trebui sa aiba grija la calitatea nutrientilor ingerati- nutritia nu este doar pentru imbunatatirea estetica, este, mai ales, o cale spre un organism sanatos.

Esti ectomorf? Te bucuri de libertatea (nu trebuie sa faci restrictii alimentare majore si, mai ales daca esti fata, ai un corp pe care majoritatea fetelor din jurul tau il invidiaza) pe care ti-o ofera acest tip somatic sau, mai degraba, incerci incontinuu sa lupti cu tendinta naturala a corpului tau de a fi prea slab? 

Surse: Tom Venuto, ‘Burn the fat, feed the muscle’, Fitness Renaissance, LLC, 2003, precisionnutrition.com, Traducere si adaptare: Carina Badea, Imagini: shelookbook.com

Facebooktwittergoogle_pluspinterest